Saturday 3 November 2012

Di Gegar Pontianak


Ya Allah Kau Jauhkanlah Aku Dari Sikap Riak Ujub dan Mazmumah. Sesungguhnya Penulisan Ini Adalah Sebagai Catatan Hidup Ku Dan Perkongsian Cerita Dengan Pembaca Sahaja 
Dan Bukannya Untuk Ku Bermegah-Megah..





Satu kisah yang amat penting bagiku untuk dicatatkan di blog ini. Kisah rawatan ku yang pertama dibulan November.

Si pesakit (nama di dirahsiakan) menyatakan dalam beberapa hari kebelakangan ini selalu berasa bercelaru dan mengharapkan rawatan. Kebetulan malam jumaat aku ada sms kalau nak dirawat. Namun sms tak dijawab. Kemudian aku call pula, juga call aku tak dijawab. So aku ingat mungkin beliau busy.. esoknya bila jumpa beliau kata frust menonggeng bila tengok message dan missed call tsb waktu bangun tidur pada keesokkan harinya. Hehehe .. tak tau pulak aku ada istilah frust menonggeng kalau tak dirawat..

Aku pergi kerumahnya selepas menyelesaikan amalan Nur Hikmah dan solat isyak. Aku bawak anak perempuan aku yang berumur 6 tahun tu sekali (boleh tahan jugak beraninya si kecik ni).Kali ni aku bawa sekali rotan aku yang dah setahun tersangkut kat bingkai tingkap tu..hari ni niat aku nak guna teknik rentap dan belasah dengan rotan..(ini teknik utk merawat dari jauh / tanpa sentuh pesakit)

Aku mulakan dengan doa, Alfatihah dan tak lupa untuk transform diri jadi lebih 'besar'..senang sikit nanti kalau gempak. Jadinya kalau lawan aku tu besar maka aku akan lebih besar daripadanya, dan kalau dia lebih tinggi maka aku akan lebih tinggi..so on and so on.. Aku rentap pesakit dan paste ke bantal (kira macam copy & paste la) dan memulakan bacaan 14 mutaqaat aku sambil berniat mengazabkan si pengganggu..

Habis seround aku tengok pesakit steady lagi. Rilex je dia. So aku tukar strategi dengan mencucuk, merotan, memukul dan menggenggam pengganggu yang terperangkap kat dlm bantal tu.. hakikatnya aku bantai pukul bantal aje. Pesakit mula tak senang duduk, start meresah, pegang kepala, sambil badan kulihat mengeliat sana sini. Mesti tengah kena azab tu..

Bab yang menarik dah tiba.

Si pesakit mengilai..!!!

Meremang bulu roma tangan aku kiri dan kanan.. Sudah!! Kataku.. Bangsa apa pulak yang datang ni?
Hati dah cuak namun aku control hensem. Tiba-tiba pesakit menderam pulak.. Ah sudah!!.. aku cuba bertenang dan mohon ilham jenis apakah jin tersebut.. Aku lihat jari pesakit dilentikkan dan digerak-gerakan..hatiku kuat berkata ini PONTIANAK.. lalu aku terus bertanya samada dia memang pontianak.. Terus dia mengilai... Seram aku!! Aku rasa dia mengilai sebab bagi markah kat aku kot?!.. Heheheh

Terganggu jugak aku dalam meruqyah.. Dua tiga kali bacaan aku tenggelam punca disebabkan hilaian si pontianak tersebut.. Dia tak mahu berlawan bercakap tapi terus psycho aku dengan deraman dan tawanya.. Lama-kelamaan aku dpt overcome perasaan aku dan jadi lebih berani dan yakin setelah berdoa. Aku bacakan ayat-ayat azab dan rotan bantal bertalu-talu sambil bertakbir.. Aku nampak perubahan yang mana si pontianak menjadi lebih gelisah dan nampak dalam kesakitan.. Aku terus-terusan membelasah dalam jangkamasa agak lama. Lagipun dia pun tak mau mengalah namun akhirnya dia mahu bersuara..

Dalam perbualan kami aku dapat tahu yang pontianak ni baru sahaja dihantar oleh penyihir, terikat dalam tubuh pesakit dan baru lima hari dihantar. Patutlah pesakit kata dia haru biru baru-baru ni.. Aku cuba korek rahsia siapa tuannya tapi dia tak mau kasi tahu.

Pada mulanya dia mengaku dia Iblis.. tapi aku tau dia tipu.. Takkan iblis kena hantar ngan tukang sihir..nampak sangat bohongnya. Tapi aku percaya dia memang syaitan.. Aku suruh keluar..dia buat-buat liat pulak. Aku suruh dia keluar dan janji utk tidak masuk semula ke dalam tubuh pesakit namun dia enggan. Katanya inilah kerjanya mengganggu manusia.. "Pesakit ni sembahyang sangat katanya" lama jugak aku pujuk dan bantai dia nak suruh keluar tapi dia tak nak.. Sampai satu tahap bila aku sebut Allah je, si pontianak akan sebut Iblis.. Aku sebut Allah je dia sebut iblis.. Berulang-ulang kali.. Jadi aku laungkan azan...... Terus dia senyap dn tutup telinga. Masih liat lagi tak nak keluar.

Aku suruh dia keluar dan offer untuk hantar ke tempat lain. Aku offer ke pulau dia tak nak. Dia seekor jin yang glamer katanya dan nak pergi ke tempat yang ramai orang. Hal ni buat aku tersenyum. Macam melawak pulak makhluk ni. Aku offer untuk hantar ke gunung jerai. Buat apa katanya, bukan glamer pun..yang tua-tua ramailah kat situ katanya..Ishh, dia ni.. last-last aku offer dia ke KLCC.. aku ayatlah kata kat situ tempat glamer.. Antara perkataan yang keluar dari jin tsb "KLCC?.. kat KL tu?.." dari sini aku dapat lihat yang jin ni knowledgeable juga macam manusia.. dapatlah aku simpulkan disini yang jin memang hidup bercampur dengan manusia sehingga bahasa pertuturannya pun macam manusia..jin cakap Key Elllllll....wa cakap lu!!!... hehehe. Jin ni masih dolak dalik dan melambat-lambatkan masa. Pada waktu yang sama mungkin dia sedang memikirkan tentang seksaan yang bakal dihadapi sekiranya 'tuannya' dapat tau yang mission nya failed. Setau aku jin yang balik ke tuannya akan kena siksa dengan teruk dan dihantar semula kepada pesakit..

Tiba-tiba aku dapat ilham supaya berdakwah ke pontianak tersebut agar masuk islam. Tak mau keluar sangat...

Aku bacakan ayat-ayat dakwah.. Mulanya dia banyak menidakkan dan cakap banyak.. Semakin dia kata tak mau semakin aku bacakan ayat-ayat dakwah berulang ulang kali.. Tu la tadi sapa suruh tak mau keluar kataku dalam hati..  mulanya dia mencemuh macam-macam dan juga sebut yang "nak masuk islam buat apa-apa sebab orang islam pun ramai yang jahat-jahat"

Aku mohon kepada Allah semoga ditunjukkan cahaya, keseronokan, kelazatan islam dan kekuatan tentera islam di alam jin. Setelah sekian lama dia mula kelihatan berfikir dan sudah mula kelihatan semakin cenderung untuk memeluk islam. Aku bukakan hijabnya dengan berdoa kepada Allah untuk melihat nur islam.. Aku panggilkan makhluk yang sebangsa dengannya yang beragama islam supaya beramai-ramai datang dan memperlihatkan kesucian dan ketenangan dan cara hidup islam di alam jin.. Aku juga tunjukkan kepadanya kekuatan tentera islam.. yang semuanya dengan izin Allah.

Akhirnya dia mahu memeluk agama islam. Ku ajarkan mengucap dan dengan mudah sekali dia menyebutnya. Alhamdulillah syukur kepada Allah yang telah memberi hidayah kepada pontianak ini. Nama pilihannya ialah Mariam. Jadi aku tambahkan Siti jadi Siti Mariam..Aku mohon kepada Allah agari disediakan Ustazah dari kalangannya untuk mengajarkan Islam kepadanya.

Sebelum keluar aku tanyakan jika ada apa-apa pesanan darinya kepada pesakit. Tak ada katanya. Aku cuba tanyakan sekiranya ada caranya utk menghalang gangguan akan datang. Namun katanya "pesakit nak beramal kenalah tahan ujian...". Dalam hati aku berkata..haru betul si tukang sihir ni. Apa yang dia dendam sangat dengar pesakit ini?..

Aku tanyakan sekiranya mahu dihantar ke Mekah, namun dia minta ke Madinah (terfikir juga aku apa yang istimewa di Madinah hinggakan kedua-dua jin yang kuislamkan mahu ke Madinah...?) mungkin di masa depan aku akan dapat peluang untuk bertanyakan khabar kepada Siti Mariam, Insyaallah..

Aku mohon izin dan kemudahan untuk membawa Siti Mariam keluar dari badan pesakit dan hantar nya ke Madinah menaiki kapal terbang. Namun Siti Mariam tak mahu kerana dia mahu naik kuda.. Rupa-rupanya sudah ada 2 ekor kuda yang menunggu.. semuanya ketentuan Allah..

Aku minta Siti Mariam berikan salam sebelum keluar. Selepas dia memberi salam aku pun tarik keluar dengan kaedah direct flight, tapi dia tak boleh keluar. Kemudian ku buka serban yang ku pakai dan tarik Siti Mariam dengan teknik serban. Tak boleh keluar jugak!! Hmm.. kena belenggu rupanya!! Celaka si tukang sihir.. Memang niat kau nak menyiksa pesakit.. hati ku membara dengan kesyirikkan si tukang sihir tsb.  Jangan sampai aku tamatkan riwayat kau..kata ku di dalam hati..

Aku bertanya Siti Mariam di kawasan mana yang dia terikat. Katanya dia terbelenggu di bahagian kepala. Aku berdoa kepada Allah memohon agar di putus dan hancurkan semua belenggu yang mengikat jin ini. Aku bacakan doa pembuka segala kunci ' Inna fatahna...' sehingga habis dan aku juruskan ke sekeliling tubuh pesakit sambil bertanya kepada Siti Mariam tempat-tempat yang masih dibelenggu dan ku jurus semua sehingga habis. Aku berhenti menjurus setelah di beritahu semua belenggu yang diikat si tukang sihir sudah hancur.

Aku kemudiannya menarik keluar jin yang ku beri nama Siti Mariam ini dengan teknik serban dan dapat dikeluarkan dengan sekali tarik sahaja.. Alhamdulillah.. Syukur ke hadrat Ilahi kerana memudahkan segala urusan ku hari ini.

Si pesakit tersedar. Aku minta beliau untuk membacakan dua kalimah syahadah dan beliau dapat membacanya dengan lancar. Yakinlah aku yang ini ialah roh sebenar si pesakit. Sempat jugak aku interview si pesakit. Katanya pontianak tersebut masih muda dan masih nak 'glamer' satu perkataan yang mencuit hatiku.. Beliau menyatakan yang nampak akan kuda yang menunggu jin tersebut. Kuda yang bersayap sebanyak 2 ekor. Patutlah dia (Siti Mariam) tak mau naik kapal terbang.. dah dapat kuda terbang....kataku dalam hati.

Aku tutup jalan keluar yang terbuka di tubuh pesakit dengan Kursi 9 waqaf dan diakhiri dengan pukulan dengan serban. Badan sakit sakit dan bisa-bisa kata nya. Aku tinggalkan air yang sudah di ruqyah supaya dapat di buat minum dan mandian.

Anak perempuan aku yang duduk dibelakang aku pun dah mengantuk. Aku mengajaknya balik. Sian kat dia dah lama tunggu. Main PSP pun dah tak larat dah katanya..hehehe.. Sebelum balik aku rentap pulak suami pesakit yang tengah dok syok tidoq dan paste ke tisu. Minta disimpan ke dalam peti ais bahagian beku. Kalau demam dia lepas ni, ada apa-apa lah tu...kataku sebelum balik.

Semuanya terjadi dengan izin Allah..

~Hasbunallahu wa ni'mal wakil, wala hau la wala quwwata illa billahil a'liyil a'zimm~

Wassalam..






No comments:

Post a Comment