Monday 19 November 2012

Lupa nak transform


بِسْم اللَّهِ الرَّحْمَٰن الرَّحِيمِ

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Rawatan terbaru ini mengingatkan aku kepada pesanan tok guru. Katanya sebelum merawat jangan lupa 'transform' lebih dulu. Hakikatnya ini adalah merupakan pakaian ustaz dahulu kala. Mungkin anda pernah membaca atau mendengar yang apabila tok kita atau ustaz di kampung boleh menjadi tinggi bila berlawan dengan jin yang menggangu. Sehinggakan boleh bertukar tinggi mencecah awan. Kalau pernah memang anda akan faham apa yang aku maksudkan.

Sudah dua round zikir 14 mutaqaat aku ulangi. Setelah selesai selawat tafrijiyyah yang terakhir dalam round kedua pesakit telah duduk bersila dengan kemas seolah-olah sedang dalam tafakkur yang khusyuk. Apabila aku menjurus sambil sebat ke bantal yang telah di rentap aku lihat jin ini akan juga menggores dan mengetuk lantai. Wajahnya tidak menunjukkan sebarang kesakitan. Pertanyaan ku sangat sedikit yang diendahkannya. Aku bertanya samada dia dari Siam, dia yang tersengih dan meneruskan ketukan tangan nya ke lantai seolah-olah ada gendang disitu.

Dari alam jin rupanya jin ini sebesar gunung dan diriku adalah tersangat kerdil pada pandangan mata jin. Manakan aku yang kecil ini hendak diendahkannya. Semua soalan-soalan ku tidak diendahkan.

Sewaktu aku meneruskan zikir ku round yang ketiga aku diilhamkan untuk transform. Cepat-cepat aku membacakan amalan dan transform. Maka di alam jin, jin yang besar ini telah terkejut dengan perubahan aku dan mula membina perisai mempertahankan diri yang mana sebelum ini aku tidak diendahkannya. Tangannya dirapatkan seperti rakyat siam mengucapkan 'sawadee ka..' dan kepalanya kini bergoyang-goyang kekiri dan kanan seperti dalam filem tamil. Aku tanyakan soalan tetapi tidak diendahkan. Walaubagaimanapun tangan nya kini rancak memukul gendang berbentuk tengkorak yang ada disekeliling silanya. Aku berikan lagi beberapa jurus dan nampaknya jurusku kali ini lebih effective. Aku seru jin ini ke arah islam dan dia menggeleng-gelengkan kepalanya sambil tangan bertambah sibuk memukul gendang. Aku bacakan ayat Nur dari surah Yusuf dan memohon Allah supaya menunjukkan bayangan keindahan islam kepada jin ini. Aku lihat dia mula memejam celikkan matanya dan menutup telinganya. Sementara aku terus-terusan membacakan ayat Nur dengan niat untuk dakwah jin ini. Jin ini nampaknya memang kental dengan agamanya. Dia tidak menjerit atau marah namun dia akhirnya tumbang ke lantai...

Setelah tamat rawatan sempat aku tanyakan kepada pesakit tentang pengalamannya. Pesakit memberitahu bahawa pada mulanya dia nampak aku sangat kecil macam orang melihat ke tanah siam dari puncak gunung matchinchang, manakala jin ini tersangatlah besar dan seperti gunung. Dia berada di dalam kuil yang berwarna keemasan (pesakit tak dapat membezakan samada di wat siam atau hindu). Jin ini selalu memukul gendang tengkorak manusia yang ada di sekelilingnya.  Dia menjadi terkejut dan takut apabila sesudah transform aku telah menjadi lebih besar dan kuat darinya dan bertungkus lumus untuk melawan dengan jurus-jurusnya sedangkan aku semakin mara dan terus menekannya.  jin itu berusaha gigih, walaubagaimanapun jiwanya amat terganggu di saat-saat akhir sewaktu aku dakwahkan dan akhirnya dia, jin yang seperti berhala itu tumbang dan hancur berkecai...

Sesungguhnya tiada sesuatu apa pun yang dapat menandingi kehebatanNya..




No comments:

Post a Comment