Wednesday 10 October 2012

Buat Rawatan Kanser... Terrer Ke??!!




بِسْم اللَّهِ الرَّحْمَٰن الرَّحِيمِ

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Ada abang di kampung tu kata dia kena 'kalenjar prostat'. Khabarnya nak pergi ke hospital untuk 'teropong' 26hb nie. Abang ni aku bagi nick kat sini sebagai 'Abg Y'. Dapat tahu benda ni semalam la masa sembang-sembang lepas solat jemaah maghrib di Masjid Bayas.

Kesian pulak aku dengar masalah dia. Aku pun tak tau menahu pasal prostat ni sebab aku pun bukan nya ada pengetahuan pasal penyakit-penyakit fizikal ni kan. Masa sembang to 'Abg Y' ni bagi tau yang dia dah undergo minor surgery sometimes ago dan dah berhabis lebih kurang RM9000+ dan sekarang ni dia kata teringin nak berubat secara islam sejak tengok rancangan kat Astro tu sebelum kena 'belasah' dengan hospital lebih teruk. Tapi bila dah cari punya cari, cari punya cari... tak pulak jumpa - jumpa...

Dalam hati aku terngiang - ngiang kata Ustaz Kazim yang lebih 90% kanser adalah disebabkan makhluk jin.. (korang yang baca kalau tak boleh terima statement ni tolong jangan fitnah aku pulak yea)

Sedih pulak aku dengar. Dalam hati aku kata 'mungkin Allah sengaja temukan dia dengan aku kot'.. since dia   ni memang aku kenal, sekampung dan pernah kerja sekali semasa di Pelangi dulu, jadi aku pun mukadimmah sikit kat dia dan aku tanya samada dia nak aku bantu usahakan (rasa macam jadi kewajiban pulak time tu). Aku nampak air muka dia berubah jadi gembira. . jelas nampak sinarannya. Manakala aku pulak sebaliknya.. saspen beb!! aku mana pernah merawat kanser lagi!!

Aku minta dia cari minyak Habbatus Sauda (aku sendiri pun belum pernah tengok tapi memang masa belajar dulu guru aku kata dahulukan minyak ni, kalau dah tak ada sangat-sangat baru ikhtiar minyak lain). Aku suruh dia bagitau bila dia dapat dan dia tanya bila nak buat? Aku kata kena tunggu Sabtu malam Ahad la. Kenapa Sabtu malam Ahad? ... hehehe.. sebab hari Ahad tu aku Off Day!!.. penat oi bila kita merawat ni.. habis tenaga dalam beb.. maklumla aura aku nipis je.. belum mantoppp lagi..

Sebab rawatan belum dibuat lagi so aku stop kat sini dulu.. nak temberang lebih-lebih kang benda belum jadi lagi kannn.... so nanti kita sambung lagi, Insyaallah..

~ku tekad kan keyakinan ku dan berserah ke hadrat Ilahi memohon di permudahkan urusan~

..Aamiiiiin..

Sambungan..

Seperti yang aku jangka 'Abg Y' berjaya mendapatkan minyak Habbatus Sauda seperti yang diminta. Kami pun setting lah hari Sabtu.. Pada hari yang ditetapkan aku pun ke rumahnya selepas habis kelas tajwid Ust. Chop dan solat Isyak di Masjid K.Teriang. Aku mulakan rawatan pada jam lebih kurang 10 malam. Rawatan dimulakan dengan scanning menggunakan teknik 18-81. Jelas kelihatan terdapat getaran lemah di kaki 'Abg Y'. Memandangkan 'Abg Y' tidak mempunyai gangguan yang kuat di tubuh nya maka aku terus sahaja teruskan kepada rawatan kanser selepas  melakukan teknik pasung.

Rawatan menggunakan zikir 14 mutaqaat selesai. 'Abg Y' beritahu berasa panas dan sejuk di bahagian yang sakit semasa aku berzikir. Seperti yang dijangka ianya mengambil masa yang panjang (rawatan selesai jam 12.30am). Sebelum balik, aku minta 'Abg Y' supaya meneruskan zikir setiap pagi dan malam. Semoga 'Abg Y' diberikan kesembuhan oleh Allah S.W.T.

p/s: Malamnya sebelum tidur aku berniat nak 'mencekik' gangguan sekiranya hadir dalam mimpi. Tiada mimpi yang dialami tetapi aku mendapat demam yang teruk. Tak dapat nak aku huraikan kaitannya dengan rawatan dan aku serahkan segalanya kepada Allah s.w.t.. Mungkin ianya salah satu ujian buatku..Wallahualam..

Update..

Tarikh 26/12/2012 aku jumpa dengan Abg Y ni semasa solat jemaah di masjid. Since dah jumpa aku pun tanya lah khabar dan juga tentang sakit yang ku rawat dulu. Aku mendapat jawapan yang menggembirakan. Abg Y beritahu yang dirinya sudah sembuh sepenuhnya. Syukur ke hadrat ilahi kerana memberikan kesembuhan kepada Abg Y dan semoga dengan kesembuhan ini Abg Y akan lebih gembira menjalani kehidupan seharian dan bertambah ketaqwaan ke hadrat Allah s.w.t..









2 comments:

  1. salam...sy doakn semoga saudara berjaya. n just to share,saudara pun kena jaga2 juga takut saudara pulak yg jd mangsa.

    all the best :-)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih dan Insyaallah. . Allahhumma anta robbi, laa ilaaha illa anta..

    ReplyDelete