Monday 17 December 2012

Jin hitam berbulu makan darah


بِسْم اللَّهِ الرَّحْمَٰن الرَّحِيمِ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Aku terima sms dari seorang rakan sewaktu dalam perjalanan balik kerja. Katanya ada seorang kenalan yang sedang sakit. Dalam sms nya dia kata rakan tersebut badan dah tinggal sekeping. Kesian pulak dengar dan aku pun rancang nak pergi melawat selepas solat isyak.

Selepas solat isyak aku pun pergi. Aku bawa sekali anak bujang aku. Sampai disana ada beberapa orang lagi rakan yang turut datang melawat. Aku tengok rakan aku tu, memang sekeping badannya. Sebenarnya rakan ini telah minta cuti seminggu bagi menguruskan persekolahan anaknya namun telah jatuh sakit pada hari pertama cutinya. Bermaksud pada hari aku melawat tu, dia telah sakit selama seminggu lebih dan langsung tak ada makanan yang masuk ke  perutnya. Tersekat di kerongkong katanya. Cuma boleh minum air sahaja.

Pada asasnya hubungan kami agak dingin. Selalu jugak aku terasa hati bila berurusan dengan dia. Namun bila dia sakit tak kan aku nak buat tak kisah. Mana tahu Allah bukakan hatinya nak berbaik dengan aku.
Rakan-rakan lain bersembang sambil tengok bola. Aku pun tanya lebih kurang dan sambung layan bola. Isteri dia pun dah sediakan minuman, apa lagi..bedal lah....

Bila bola dah tamat rakan aku minta isterinya bawakan air. Bila dapat dia hulur kat aku. Minta doakan katanya. Since kawan tu dah berhajat aku pun panggil dia duduk berlunjur depan aku. Dari apa yang aku diberitahu, jin dalam mimpi ialah jin hitam berbulu dan makan najis, aku suspek ini gangguan dari jin kafir. Aku baca kunci amalan dan niatkan tarik gangguan ke hujung kaki. Berlaku beberapa pergerakan atau renjatan di badan rakan / pesakit tersebut. Aku tanya dia untuk kepastian kenapa dia gerak-gerakkan badannya. Pesakit beritahu yang bukan dia yang buat. Fahamlah aku. Aku minta dia berlunjur dengan belakang badan mengadap aku.

Aku bacakan zikir inti nur kalimah dengan tapak tangan ku ku letakkan dibelakang badannya. Baru sekali zikir kubaca aku dapati pesakit dah gelisah. Habis selawat tafrijiyyah terus ku beri salam..

Sedikit terkejut aku sebab salam ku dijawab. Gaya suara jin ini agak keras tetapi agak tergesa-gesa keadaanya. Mungkin sebab jin ini jin liar kot. Dia mengatakan datang dari bukit. Aku teruskan dengan pertanyaan lain. Kenapa kau ganggu orang ini? Tempat aku telah diceroboh!! Katanya. Jin ini mengaku dihantar orang tapi tak mahu beritahu siapa dalangnya. Jin tu juga kata yang ada banyak serangan dilakukan di kawasan tersebut bagi menghalau 'penceroboh'. Hatiku kuat mengatakan yang jin ini berbohong bagi memecahbelahkan orang dan menimbulkan perasaan syak wasangka kepada orang sekeliling. Aku tanyakan apa makanannya sewaktu dalam tubuh pesakit. Jin mengaku yang dia memakan darah pesakit. Aku panggil anak aku dan minta dia ambil beg rawatan ku dari dalam kereta dan minta sebiji bantal.

Aku azabkan jin tersebut dan menyuruhnya menyesali perbuatannya mengganggu manusia. Aku lakukan kaedah rentap dan tarik masuk bantal lalu ku rotan bertalu-talu. Badan pesakit yang tadinya dalam keadaan terlentang kini berbalik hingga terlungkup. Jin mengaduh dan melakukan raungan. Jin kulihat amat tersiksa. Jin menyebut kalimah La ilaha illallah' berulang-ulang kali sewaktu ku rotan. Aku minta jin menginsafi perbuatannya dan memintanya supaya keluar. Sewaktu aku sedang mengazab jin ini tiba-tiba anak pesakit masuk kerumah secara melulu dan menerpa ke arah pesakit. Ku lihat dia amat sebak melihat ayahnya sedang tertiarap ditengah-tengah rumah. Nasib baik adik perempuan dan ibunya cepat-cepat datang mendapatkannya. Risau juga aku sekiranya jin dalam tubuh ayahnya akan melakukan serangan keatasnya. Kalaulah itu berlaku tak ke haru keadaan tu nanti.

Aku tak mengazabnya lama kerana jin kemudiannya telah berjanji dengan nama Allah untuk tidak lagi mengganggu pesakit dan juga umat manusia yang lain. Ku tanyakan samada jin boleh keluar dengan sendiri. Katanya boleh. Aku arahkan supaya dia memberi salam kepada pesakit dan sekelian yang ada di dalam rumah tersebut sebelum keluar. Dengan ucapan assalamulaikum jin pun keluar. Aku nampak macam ada renjatan sewaktu proses keluar tersebut. Setel satu masalah.

Aku tunggu pesakit tu sedarkan diri semula. Setelah beberapa ketika pesakit pun sedar. Aku minta dia mengucap dua kalimah syahadah dan dia dapat lakukan dengan baik. Alhamdulillah, selesai kerja aku malam tu. Aku ambil air yang telah aku ruqyah sekaligus sewaktu merawat tadi dan ku bacakan Hizib Intiqom bagi menghancurkan semua gangguan.

Sewaktu aku meminta diri untuk pulang dan ketika bersalam dengan pesakit, dia telah menggenggam tangan ku erat. Aku ambilnya sebagai tanda terima kasih darinya. Apa nak kisahkan. Niat aku nak menolong orang jadi sesiapa pun boleh. Aku juga berharap selepas ini hubungan kami akan lebih rapat.

Hasbunallahu wanikmal wakil..







No comments:

Post a Comment